1.0
Pengenalan
India
merupakan sebuah negara yang terletak di
Asia Selatan dan merupakan negara kedua terpadat dengan penduduk. Malah, India
merupakan negara demokrasi dengan seribu juta penduduk dan lebih seratus bahasa
yang berlainan. Nama India berasal dari perkataan Sindhu iaitu nama tempatan
kepada sungai Indus. Kitab-kitab Vedas tidak memberikan nama tertentu kepada
India. Walau bagaimanapun, pelbagai parti politik mempunyai nama tersendiri
bagi India sesetengahnya dikenali sebagai hindustan, Hindu Rashtra dan Bharath.
India juga turut dikenali sebagai Hindustan tetapi nama ini diketepikan selepas
kemerdekaan pada 1947 disebabkan India memilih untuk menjadi negara sekular
Kemerdekaan India amat sukar untuk
diperolehi kerana keadaan selesa British yang berada di India menindas
masyarakat India. Hal ini membawa kepada peperangan perjuangan pertama
seterusnya kepada kebangkitan aktivis-aktivis India untuk menentang penguasaan
British di India. Semangat mereka amat kental walaupun terpaksa melalui
keperitan. Pelbagai Perjuangan pejuang muncul di India antaranya ialah Subhas Chandra Bose yang
cuba menuntut kemerdekaan dengan cara
yang radikal. Subhas Chandra Bose yang akhirnya memimpin Tentera Kebangsaan
India atau Indian National Army (INA) telah memberikan sumbangan yang besar
terhadap perkembangan perjuangan menuntut kemerdekaan dari British. Sehingga ke
hari ini, jasa yang telah dilakukan oleh Subhas Chandra Bose akhirnya membawa
kepada kemerdekaan negara India walaupun beliau tidak sempat untuk merasainya.
Para penduduk India masih kekal mengingati beliau. Antara sumbangan beliau
dalam pergerakan Indian National Army ialah menjalinkan hubungan yang baik
antara Jepun dan INA, memperkukuhkan semula INA, menubuhkan Tentera Wanita Rani
Jhansi, menyatupadukan rakyat India di serata dunia dan banyak lagi.
2.0 Biodata
Subhash Chandra Bose
Subhas Chandra Bose dilahirkan pada
23 January 1897 di Cuttackyang berada jauh daripada Calcutta. Beliau merupakan
anak lelaki keenam dan merupakan anak yang kesembilan dalam keluarganya. Subash
Chandra Bose dilahirkan dalam keluarga yang berpendidikan undang-undang dan
diwarisi oleh ayahnya iaitu Janakinath dan ibunya Prabhavati Bose. Beliau
merupakan keluarga yang berada di Bengal. Ibu Subhas pula merupakan wanita yang
terdedah dengan pendidikan dan keagamaan. Subhash turut menulis tentang
keluarganya iaitu:
Oleh kerana ayah
Subhas yang terlalu sibuk menyebabkan mereka kurang ditumpukan dalam keluarga dan
menggangu kehidupan Subhas.
Namun, Subash Chandra Bose merupakan anak yang taat
kepada ibu bapanya dan selalu menurut perintah ayahnya iaitu Janakinath Bose
berdasarkan dalam penulisan beliau yang membuktikan bahawa beliau sangat patuh
pada perintah ayahnya.
Di
Bengal, keluarga Bose ini dikenali dengan golongan aristokrat dan dipandang
tinggi oleh masyarakat. Sesetengah ahli dalam keluarga ibu dan ayah Subhas
Chandra Bose mempunyai kedudukan yang tinggi dalam bidang ketenteraan. Pada
umur lima tahun, Subhas mula bersekolah di English Elementary di Cuttack dan
beliau berjaya menamatkan persekolahan selama tujuh tahun dengan kelulusan yang
cemerlang. Namun, beliau bernasib malang apabila berlaku diksriminasi pada
ketika itu. Beliau tidak dibenarkan untuk memasuki Kelab Sukan iaitu sesuatu
yang sangat penting dalam kurikulum di sekolah-sekolah Eropah hanya kerana
beliau datang daripada keluarga berkulit hitam iaitu orang India. Beliau juga
dilarang untuk memasuki Boys Volunteer Crops dan tidak dibenarkan untuk
mengambil peperiksaan untuk kelulusan biasiswa. Hal ini menyebabkan Subhash
Chandra Bose sedar akan perbezaan layanan yang wujud di India dan merasakan
ianya tidak adil. Akhirnya, beliau memasuki sekolah menengah di Indian
Secondary School.
Di sekolah tersebut, beliau
terpengaruh dengan disiplin dan semangat
yang diberikan oleh pengetua sekolah yang mengajarnya tentang idea idealisme
dan menghormati ‘human dignity’. Namun, setelah pengetua itu dipindahkan ke
sekolah yang lain Subhash Chandra Bose berasa sangat putus asa dan mula
memberontak. Kepatuhan terhadap ibu
bapanya turut berubah. Pada masa yang sama, beliau hilang minat untuk belajar
dan kerap kali berdebat dengan pelajar lain di dalam kumpulannya.
Subhas Chandra Bose sangat
dipengaruhi oleh kuliah dan buku karya Swami Vivekananda. Hal ini merupakan
titik tolak yang membawa beliau menjadi seorang aktivis perjuangan negara.
Semakin ibu bapanya menekan beliau, semakin Subhas menentang ibu dan bapanya
untuk menjadi pelajar cemerlang dalam akademik. Namun, akhirnya beliau sedar
dan kembali belajar bersungguh-sungguh dan menjadi sukarelawan dalam masyarakat
dan membina hubungan dengan orang ternama. Beliau terdedah dan berminat dalam
politik dan keagamaan. Akhirnya, beliau menjadi seorang yang warak iaitu beliau
cuba untuk mendapatkan ‘religious mendinancy’.
Penglibatan beliau di dalam aktivis
menyebabkan rasa kurang senang dan risau
ibu bapa Subhash terhadap anak mereka Subhash Chandra Bose. Janakinath dan
Prabhavati menghantar beliau untuk ke Calcutta dalam harapan untuk
mengembalikan sifat anaknya yang dahulu. Apabila Subhash baru sahaja
menjejakkan umur kepada 15 tahun pada 1913, beliau telah berjaya menduduki
peperiksaan akhir dengan keputusan yang cemerlang di Universiti of Calcutta. Beliau
merupakan pelajar kedua terbaik dan telah membanggakan ibu dan ayahnya. Subhash
Chandra Bose mempunyai matlamat hidup yang jitu berdasarkan pandangan Tatsuo
Hayashida iaitu :
Pada masa Perang Dunia 1 dan 2 telah
meyakinkan beliau bahawa tiada negara lain yang mampu memerdekakan India
melainkan masyarakat India sendiri. Beliau juga pernah diserang demam Typhoid
dan dibuang kolej apabila menyertai kepimpinan pembangkang kepada British.
Namun, abang beliau telah menyelamatkan beliau dan meminta universiti untuk
menarik balik keputusan itu berdasarkan keputusan dan rekod cemerlang adiknya.
Akhirnya, Subhash Chandra Bose kembali kepada kehidupan mahasiswa dan pada masa
yang sama beliau menyertai unit ketenteraan di Universitinya iaitu University Unit of the Indian Territorial
Army. Pengalaman ini telah memberi banyak kelebihan apabila beliau
menerajui perjuangan dalam Indian
National Army (INA) dalam kehidupannya.
Seterusnya, Subhas merupakan seorang
pejuang yang tidak pernah untuk berhenti belajar dan memperkembangkan ilmunya.
Beliau sekali lagi menyambung pelajaran dan menamatkan pengajian dengan Ijazah
Sarjana Muda Sastera dengan kepujian di bidang Falsafah pada 1919. Suatu hari
ayahnya datang ke Calcutta dan meminta Subash untuk menyambung pengajian di
Britain untuk mengambil peperiksaan Undang-undang Sivil. Beliau hanya mempunyai
persediaan selama lapan bulan dan akhirnya meninggalkan India pada 15 September
1919. Setibanya beliau di Britain, beliau telah berjaya melayakkan diri ke
Universiti Cambridge. Subash Chandra Bose berjaya dalam peperiksaan dan
mendapat tempat keempat terbaik di universiti Cambridge.
Selepas lulus dalam peperiksaan,
Subhash Chandra Bose dalam dilema untuk memilih kerjaya dalam bidang
undang-undang yang diminati ayahnya atau dalam politik. Kemudian, beliau
kembali ke India dan tiba di Bombay pada 16 July 1921. Umur beliau pada ketika
itu ialah 24 tahun dan beliau telah berjumpa dengan Gandhi dan dalam pertemuan
itu, banyak soalan yang ditanyakan oleh subhas Chandra bose. Disinilah Subash
Chandra Bose, 25 tahun berjuang untuk kebebasan negara India bermula. Kepimpinan
beliau dalam politik terselah dengan jawatan yang dipegangnya iaitu Menteri
Besar Calcutta, Presiden Kongres Kebangsaan India dan dipenjarakan. Akhirnya,
ke luar negara dan kemudian menemui kematian yang tragik di Taipeh, Formosa. Namun,
Subhas Chandra Bose telah banyak berjasa kepada Perjuangan India dan khususnya
kepada perjuangan Tentera Kebangsaan India yang hanya dipimpin seketika tapi
mampu untuk meraih kecemerlangan India.
3.0 Tentera
Kebangsaan India (INA)
Tentera Kebangsaan India atau dikenali
sebagai Azad Hind Fauj atau INA dalam bahasa Urdu merupakan pasukan ketenteraan
yang ditubuhkan secara rasmi selepas Perang Dunia Kedua pada tahun 1942. Tujuan
utama tentera ini adalah untuk melawan dan menghapuskan kekuasaan British Raj
di India bersama-sama dengan Jepun. Tentera-tentera ini didapati majoritinya
dari banduan-banduan peperangan yang ditangkap oleh Jepun di Malaya dan
Singapura dan juga sukarelawan daripada populasi orang India yang menetap di
Malaya dan Burma.
Pada awalnya pasukan ini ditubuhkan
pada 1942 selepas kejatuhan INA di Singapura di bawah pimpinan Mohan Singh,
kejatuhan pertama pada December sebelum INA diambil oleh Subhas Chandra Bose
pada 1943 dan beliau telah
mengistiharkan tentera Bose Arzi Hukumat e- Azad Hind. Tentera Kebangsaan India
(INA 2) merupakan pasukan ketenteraan yang mantap di bawah kepimpinan Subhas
Chandra Bose yang mempunyai hubungan yang sangat baik dengan Jepun pada ketika
itu menentang British dan negara Komanwel iaitu negara yang dijajah British seperti
Burma, Imphal dan Kohima.
Pemilihan di antara kepimpinan INA
dan Jepun pada 1943 telah memutuskan bahawa presiden baru bagi IIL dan INA adalah Subhash Chandra Bose
semenjak berbagai-bagai masalah berlaku akibat kelemahan pihak ketenteraan dan
terdapat tentera yang menolak untuk menyertai tentera kebangsaan India pada
ketika INA pertama di bawah pimpinan Mohan Singh. Bose pada permulaan perang di
Eropah telah melarikan diri dari India ketika beliau dikurung oleh British.
Beliau telah lari ke Jerman melalui Afghanistan dan sampai ke Berlin pada 2
April 1941. Bose lari ke Jerman untuk menyakinkan Hitler di dalam pertemuan
mereka supaya memberi sokongan dalam
perjuangan menuntut kebebasan oleh India.
Pada awal 1943, Bose telah beralih
arah ke Asia Tenggara kerana ramai orang
India yang masih berada di luar India yang dijangkakan akan mampu memberi
sokongan pada perjuangan Tentera Kebangsaan India. Pada Januari 1943, Jepun
telah menjemput Bose untuk mengetuai Pergerakan perjuangan India di sekitar
Asia Tenggara. Bose telah menerima dan akhirnya meninggalkan Jerman pada 8
Februari dan selepas tiga bulan perjalanan di laut untuk ke Singapura, beliau
singgah di Tokyo pada 11 May 1943 untuk membuat pengumuman di radio supaya
memberi informasi kepada kaum India untuk menganggotai perjuangan India. Pada 4
Julai 1943, Bose mengadakan perjumpaan dengan tentera kebangsaan India dan
merancang perubahan dan penstrukturan semula Tentera Kebangsaan India.
4.0 Sumbangan
Bose dalam INA
Subhas Bose merupakan pejuang menentang
pemerintahan di British dan berjuang dengan cara yang radikal dalam menuntut
kemerdekaan. Bose mempunyai kepimpinan yang berkarisma dan tegas dalam
berjuang. Bose telah mengambil alih peranan Rash Behari Bose dalam INA. Beliau
telah memegang kepimpinan Indian National Army pada era kedua. Bose telah
memberikan sumbangan yang besar dalam perjuangan Tentera Kebangsaan India.
Antaranya jika diteliti dan dikaji, beliau telah berjaya menjalinkan hubungan
yang baik antara Jepun dengan Tentera Kebangsaan India atau INA. Beliau juga
telah memperkukuhkan semula kedudukan INA selepas jatuh di bawah kepimpinan
Mohan Singh.. Bose juga telah mewujudkan Tentera Wanita atau dikenali sebagai Rani of Jhansi Regiment di Singapura.
Beliau juga telah menyatupadukan penduduk India tidak kira agama, kasta dan
bangsa dalam tentera kebangsaan India.
4.1 Menjalinkan hubungan dengan Jepun
Bose telah
memainkan peranan yang penting dalam menjalinkan hubungan yang rapat dengan
Jepun dalam memperkembangkan Tentera Kebangsaan India. Ironinya, hubungan Jepun
dengan pemimpin Tentera Kebangsaan India sudah lama berjalan terutamanya
pemimpin Tentera Kebangsaan India Pertama iaitu Mohan Singh dan Rash Behari
Bose. Namun, terdapat beberapa masalah antara pemimpin Mohan Singh dan Rash Behari
Bose disebabkan masalah tidak sefahaman. Oleh itu, apabila Bose menggantikan
mereka dalam Tentera Kebangsaan India Kedua, hubungan dengan Jepun lebih
menunjukkan kesan positif kerana Bose memang merupakan pemimpin yang berkarisma
dan dikenali oleh Jepun. Hal ini boleh dilihat dalam hubungan Bose dengan pemimpin
Jepun yang lain seperti Mejar Fujiwara iaitu pengarah kepada ‘F’ Kikan, Colonel
Yamamoto merupakan pemimpin dalam ketenteraan yang begitu rapat dengan Bose.
Oleh itu, hubungan yang rapat antara Jepun dengan Bose telah menyebabkan
Tentera Kebangsaan India atau INA juga mendapat hasil yang baik.
Hubungan
antara Jepun dan INA ini dapat dilihat dengan penubuhan sekolah perisikan di
Asia Tenggara. Ejen-ejen Jepun yang
terbabit dalam Perang Dunia Kedua yang telah menjalankan perisikan sebenarnya
merupakan lepasan-lepasan sekolah perisikan Jepun iaitu dari Sekolah Ogawa dan
Nakkano Gakko. Oleh itu, Jepun yang mempunyai hubungan yang baik dengan Bose
telah memberikan bantuan latihan sekolah perisikan dengan INA. Antara sumbangan
Bose ialah pewujudan sekolah Sandycroft. Jepun melalui Iwakura Kikan
bertanggungjawab membantu INA bagi melahirkan ejen-ejen perisik yang berwibawa.
Iwakura Kikan yang menggantikan Fujiwara Kikan dan diketuai oleh Iwakuro Hideo
yang berpengetahuan dalam perisikan telah memberi bantuan latihan kepada
tentera INA. Sekolah yang ditubuhkan oleh Bose dengan bantuan Jepun adalah
bertujuan untuk menyatukan sekolah-sekolah perisikan yang ada dan memberi
latihan operasi perisikan yang lengkap.
Penubuhan sekolah ini
adalah untuk melatih tentera kebangsaan India mendapatkan maklumat berkaitan
pihak tentera dan pertahanan musuh. Tentera Jepun telah banyak menggunakan
banyak kaedah pengintipan . Jepun dan Bose telah menguruskan tentera mereka dengan
memberi latihan kepada INA seramai 15,000 tentera di bawah pemantauan Hikari
Kikan. Selain itu, kerjasama antara Jepun dengan INA turut dilihat diberi
dengan menghantar pegawai-pegawai INA ke luar negara di bawah naungan ‘ Army Affairs Training Office’.
Sumbangan Bose amat penting disini kerana telahm menglibatkan tentera INA dalam
Perang Dunia kedua.
Selain daripada itu,
kewujudan sekolah ini turut dikaitkan bagi melatih aktiviti-aktiviti
ketenteraan. Sebelum ejen-ejen boleh di hantar ke India untuk menjalankan
operasi khas, amatlah diperlukan untuk melatih mereka dalam teknik-teknik yang khas seperti pengintipan,
sabotaj dan lain-lain kerja. Pelajar di sekolah ini akan menerima pelbagai
jenis latihan fizikal dan mental. Latihan-latihan ini adalah untuk mendedahkan
kepada pelajar supaya mempunyai pendedahan dan daya ketahanan yang tinggi.
Latihan-latihan yang diberikan mempunyai potensi yang baik dan berkaliber
memandangkan kebanyakan tenaga pengajar merupakan mereka yang terlatih dan
mempunyai pengalaman dalam peperangan.
Umumnya,
walaupun objektif kedua-dua pemimpin iaitu Iwakuro Kikan dan INA adalah berbeza,
tetapi penubuhan sekolah ini dilihat memberikan kerjasama kepada kedua-dua
pihak. Hal ini jelas dilihat apabila Iwakuro menganggap penubuhan sekolah ini
adalah untuk melatih pelajar-pelajarnya sebagai ejen-ejen sulit tetapi bagi
Raghavan adalah untuk Kader. Namun begitu, telah terjalin satu kerjasama
ataupun fahaman berdasarkan kepada penubuhan sekolah-sekolah perisikan di Tanah
Melayu bagi menunjukkan komitmen antara kedua-dua pihak. Jelasnya penubuhan
sekolah ini mendapat banyak bantuan dan tajaan daripada Jepun dan seterusnya
menunjukkan kehadiran Bose dalam INA memantapkan lagi hubungan mereka kerana
Bose memang seorang yang rapat dengan Jepun.
4.2 Memperkukuhkan semula kedudukan INA
Subash Chandra Bose sangat berperanan
penting dalam memperjuangkan kemerdekaan India melalui medium Tentera Kebangsaan (INA). Beliau mula mengorganisasikan INA
dengan semangat untuk melancarkan serangan ke atas India. Dari saat beliau
menjadi pemimpin iaitu Supreme Commander
INA beliau merangka pelbagai objektif
yang sistematik untuk menjadikan INA sebagai satu ketenteraan yang kuat untuk
menentang British di tanah Jajahan mereka seterusnya di India. Menurut Fujiwara,
“ INA under the leadership of Subhas Bose
became a really revolutionary army”. Hal ini dapat menyokong kenyataan
bahawa Subhas Bose memberi sumbangan besar dalam mempengaruhi tenteranya untuk
menjadi pejuang revolusi yang ditakuti. Bose mengingatkan kepada tenteranya
bahawa tugas mereka bukanlah satu tugas yang mudah kerana peperangan itu
merupakan perang yang sukar dan panjang sehingga mereka berjaya untuk
memerintah negara mereka sendiri. Hal ini dicatatkan dalam buku tulisan
Sarojini Devi.
Selain itu, Subhas Bose telah memberikan
langkah-langkah untuk mencapai ketenteraan yang mantap dan patut dipatuhi oleh
tentera kebangsaan India iaitu INA selaras dengan operasi peperangan di Burma.
Antara peraturan yang dirangka oleh Bose ialah setiap strategi dalam
perancangan operasi harus dikeluarkan oleh Komander INA dan Tentera Induk Jepun
di Rangoon. INA dan tentera Jepun harus menghormati satu sama lain serta semua
keputusan dan arahan di tangan pegawai INA mestilah dipatuhi. Unit yang
terkecil dalam Tentera INA akan menjadi batalion di bawah pegawai INA. Tentera
tidak boleh dipecahkan kepada kumpulan yang lain kerana semua unit INA mesti
bersatu dan tidak akan diletakkan di bawah Tentera Jepun. Malah, bagi
memastikan status yang sama kekal di antara tentera INA dan Jepun, pemantauan
akan sentiasa dilakukan. Setiap kesalahan Tentera INA juga akan diadili oleh INA Military law and Army Act dan Japanese Headquartes tidak akan
mencampuri sebarang urusan disiplin tentera INA. Selain itu, banyak lagi
peraturan yang dirangka beliau untuk memantapkan Tentera Kebangsaan India.
4.3 Penubuhan Rani of Jhansi Regiment
Bose juga turut menyumbangkan idea
besar dengan idea beliau menubuhkan tentera India wanita iaitu ‘Rani of Jhansi
Regiment’ selepas kisah perjuangan mereka pada Perjuangan Kebangsaan Pertama
1857 dan menjadi pejuang wanita pertama
menuntut perjuangan India pada ketika itu. Tentera Rhani of Jhansi merupakan
tentera wanita di dalam Tentera Kebangsaan India iaitu INA yang telah
diperkenalkan pada 1942 di Asia Selatan dengan tujuan untuk membantu INA
menentang pemerintahan British di India dengan bantuan Jepun. Diketuai oleh
Kapten Lakshmi Swaminathan, unit ini dirasmikan pada 1943 dengan penyertaan
sukarelawan dari penduduk India di serata negara.
Kebanyakan wanita adalah sukarelawan
remaja berketurunan India dari ladang-ladang getah di Tanah Melayu dan
penyertaan dari India adalah sangat sedikit. Penyebaran awal tentera ini
dimulai dengan penubuhan kem latihan di Singapura dengan kira-kira satu ratus
dan tujuh puluh kadet. Mereka diberi pangkat pegawai swasta yang tidak
bertauliah mengikut pendidikan mereka. Kem telah ditubuhkan di Rangoon dan
Bangkok dan menjelang November 1943, unit ini mempunyai lebih daripada 300
kadet.
Rekrut telah dibahagi kepada seksyen
dan platun masing-masing. Kadet ini menjalankan latihan ketenteraan dengan
latihan senapang, bom tangan dan caj bayonet. Kemudian, beberapa pegawai telah
telah dipilih untuk latihan yang lebih maju dalam peperangan di hutan di Burma.
Tentera pertama yang layak iaitu seramai 500 orang telah terpilih dan berjaya
dalam kem latihan ketenteraan di Singapura pada Mac 1994. Malah, 200 orang
tentera juga turut dipilih untuk menjadi jururawat dan akhirnya membentuk Chand
Bibi Kor Jururawat. Namun, selepas kejatuhan
Rangoon dan penarikan semula kerajaan Azad Hind dan Bose dari bandar Myanmar
akhirnya unit ini terpaksa dibubarkan.
Tentera Wanita yang ditubuhkan oleh
Subhas Bose ini memainkan peranan penting dalam INA dan peperangan yang telah
mereka hadapi untuk menentang British. Kepimpinan Subhas Bose telah membawa
pembaharuan dalam Tentera Kebangsaan India. Dalam ucapan Subhas Chandra Bose,
beliau memberi kepercayaan besar kepada tentera Rani of Jhansi.
Pernyataan Dr. R.C Roy telah
memperlihatkan idea Subash Chandra Bose dalam penubuhan Tentera Wanita atau Rhani of Jhansi Regiment ini telah memberikan memori dalam Tentera
Kebangsaan India (INA) selaras dengan prinsip beliau iaitu emansipasi wanita.
Bose menyatakan bahawa wanita harus diberi peluang untuk menunjukkan bakat
dalam keluarga dan masyarakat. Beliau percaya bahawa wanita mampu menjadi
pejuang negara.
4.4 Menyatupadukan penduduk India
Kepimpinan Bose juga merupakan
satu kelebihan pada kecemerlangan INA yang kedua. Bose telah menyatupadukan semua
bangsa dan agama di India mahupun di masyarakat India yang berada di luar
negara. Hal ini disebabkan semangat mereka untuk memperjuangkan negara mereka
dari imperialisme pihak British. Kehadiran Bose di INA telah menyebabkan
sentimen perkauman, keagamaan dan kasta itu terhapus sama sekali dan mereka
berjuang atas dasar nasionalisme India. Bose meletakkan orang Islam, Sikh dan
Hindu bersama-sama berjuang menentang propaganda orang Btritish. INA telah
membuktikan bahawa tanggapan British terhadap India sebagai satu bangsa yang tidak boleh
berkerjasama adalah salah sama sekali. INA merupakan simbol penyatuan orang
India menentang British di India. Perkara ini boleh dilihat dengan prinsip Bose
yang dinyatakan oleh Shah Nawaz Khan.
Bose
merupakan seorang yang beragama Hindu, namun beliau tetap menerima agama lain.
Beliau telah melantik Shah Nawaz Khan, seorang muslim untuk menjadi pembantu
beliau kerana Shah Nawaz Khan hebat dalam formasi tentera peperangan.
Selain itu, perjuangan Bose dalam
INA merangkumi keseluruhan penduduk India yang berada di serata negeri sama ada
Burma, Tanah Melayu, Singapura, Thailand, dan juga penyatuan dengan pihak
Jerman dan Jepun. Mereka berjuang atas nama Pembebasan India walaupun mereka
berada di luar India. Semangat yang tekal ini adalah hasil daripada kecekalan
dan kehebatan Subhas Chandra Bose untuk memperjuangkan kemerdekaan daripada
Imperialis British dengan cara yang lebih radikal.
5.0 Kesimpulan
Perjuangan Subhas Bose dalam Indian
National Army meninggalkan impak yang mempengaruhi pemerintahan British di
India. Sumbangan yang diberikan oleh Subhas seperti menjalinkan hubungan antara
Jepun dan INA melalui bantuan ketenteraan dan sekolah perisikan, memperkukuhkan
semula INA melalui perangkaan sistem-sistem baru dalam ketenteraan, menubuhkan
tentera wanita Rani of Jhansi dan menyatupadukan penduduk India telah
menyebabkan perjuangan Indian National Army menjadi perjuangan yang ditakuti
oleh imperialis Barat.
Namun, akhirnya perjuangan ini
menemui kekalahan dengan sebilangan kecil tentera telah jatuh ke tangan pihak lawan pada tahun
1943, manakala lebih besar jumlah tentera telah menyerah diri atau ditangkap
semasa Kempen Myanmar Tentera ke 14. Sejumlah 16000 tentera daripada 43000 INA telah pernah ditangkap dan sekitar 11000 orang
tentera telah disoal siasat. Menjelang Julai 1945, sebilangan besar telah
dihantar balik ke India. Pada masa kejatuhan Jepun, selebihnya ditawan tentera
telah diangkut ke India melalui Rangoon. Sejumlah
besar tentera India yang menetap di Tanah Melayu dan sukarelawan Burma termasuk
para tentera Rani Jhansi rejimen kembali kepada kehidupan awam dan hingga kini tidak
dikenal pasti. Mereka dihantar pulang melalui kem-kem transit di Chittagong dan
Calcutta yang akan diadakan di kem tahanan di seluruh India termasuk
Jhingergacha dan Nilganj berhampiran Calcutta, Kirkee di luar Pune, Attock,
Multan dan di Bahadurgarh berhampiran Delhi. Pada masa penyerahan Jepun pada
bulan September 1945, Bose bersama-sama rakan telah meninggalkan India untuk
pergi ke Manchuria kerana cuba menghubungi tentera Soviet, dan akhirnya
dilaporkan telah meninggal dunia dalam suatu nahas udara berhampiran Taiwan.
thanx 4 sharing sis.. berguna utk kami yg blurr nk wat tugasan ttg tajuk ni... :)
ReplyDelete