Perkembangan
pendidikan Tamil zaman kolonial sehingga kemerdekaan Tanah Melayu
PENGENALAN
Pendidikan Tamil pada umumnya dianggap tidak mempunyai nilai
ekonomi. Namun, masyarakat telah berjuang bersungguh-sungguh untuk memelihara
dan mengembangkan Sekolah Tamil di negara ini. Untuk memahami perjuangan ini,
sejarah perkembangan pendidikan Tamil perlu di tampilkan. Masyarakat India
bukan sahaja tidak berupaya menampung kos menguruskan sekolah, malah tidak juga
wujud ramai tauke yang bermurah hati untuk membina sekolah bagi masyarakat di
sekelilingnya. Maka, bilangan sekolah yang diasaskan oleh masyarakat India
tidak banyak. Tambusamy Pillai misalnya telah mengasaskan sebuah sekolah atas
namanya sendiri pada tahun 1906 untuk anak-anak buruh kereta api di Sentul.
Menjelang waktu itu juga, Mission Ramakrishna telah memulakan sekolah Tamil
Vivekananda di Kuala Lumpur. Usaha ini telah membawa kepada pengasasan 122 buah
sekolah Tamil menjelang 1922.
KEMASUKAN ORANG INDIA KE TANAH MELAYU
Seringkali diketahui bahawa orang India hadir ke Tanah Melayu
ekoran daripada kemajuan perusahaan getah, tetapi hakikatnya mereka telah
datang dan bekerja di ladang-ladang kopi dan gula yang dalam pertengahan abad
ke19. Sebelum ladang-ladang getah diusahakan secara besar-besaran pendatang
India ini telah ditempatkan di ladang-ladang tebu seperti di Seberang Prai di
utara Perak dan ladang kopi di Selangor. Buruh-buruh India telah mula datang
sejak daripada pembukaan Pulau Pinang oleh British. Apabila British mula
meluaskan pengaruhnya dari Negeri-Negeri Selat ke Negeri-Negeri Melayu
buruh-buruh India juga turut dibawa masuk bersama ke Tanah Melayu. Maka,
permintaan terhadap tenaga-tenaga buruh dari India semakin bertambah.
Kebanyakan pendatang dari India ini berasal dari Negapatam dan Madras.
Faktor kemiskinan dan kebuluran di India mendorong orang
India berhijrah ke negara-negara lain termasuk Tanah Melayu. Selain faktor
kemiskinan di India, terdapat juga faktor perubahan politik di India yang
berkaitan dengan kedatangan British ke negara itu dan membawa bersama-sama
dasar-dasar baru untuk dilaksanakan di India. Selain itu, antara perkara
penting yang mendorong orang India berhijrah keluar adalah berkaitan dengan
sistem kasta. Sistem kasta mempunyai banyak larangan terutama kepada mereka
yang terdiri daripada kasta rendah. Golongan kasta rendah sering dizalimi oleh
kasta atasan. Mereka tidak berpeluang untuk hidup dalam keadaan yang baik
tambahan pula anak-anak daripada kasta bawah tidak diberi peluang untuk belajar
serta tidak berpeluang untuk mendapatkan pekerjaan. Oleh itu, orang India
membuat keputusan untuk berhijrah supaya mereka bebas daripada kongkongan
sistem kasta di India.
Kemasukan mereka yang pesat dan jumlah yang ramai apabila
perusahaan getah dibuka dengan besar-besaran di Tanah Melayu. Terdapat anggaran
bahawa antara tahun 1922 hingga 1920 jumlah kemasukan mereka dianggarkan
seramai 908,000 orang. Pertambahan yang pesat ini adalah disebabkan oleh
keluasan ladang-ladang getah di Tanah Melayu. Keadaan ini menunjukkan bahawa kemasukan
orang India ini bergantung kepada perkembangan perusahaan getah. Semakin
banyak ladang getah yang dibuka semakin
ramailah orang India yang datang. Oleh itu, kemajuan perusahaan getah tidak
dapat lagi dipisahkan dengan orang-orang India. Buruh-buruh India yang tidak
mahir selalunya hidup miskin dan dalam keadaan yang amat menyedihkan. Walaupun
rumah-rumah didirikan tetapi keadaannya tidak sempurna dan kesihatan mereka
terbiar. Perkara ini menyebabkan kematian pendatang India adalah tinggi. Pada tahun
1908 sejumlah 5419 orang telah mati
akibat pelbagai penyakit.
Kerajaan British telah melantik beberapa orang pegawai buruh
dan menempatkannya di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Pulau
Pinang. Jumlah pegawai ini telah bertambah dan ditempatkan di kawasan
perladangan. Pegawai-pegawai ini terdiri daripada orang-orang British yang
telah dilatih khas di Madras dan mahir dalam bahasa Tamil Telegu serta
kebudayaan India. Selain daripada sumbangan tenaga kepada sektor getah,
buruh-buruh India ini juga memberi sumbangan tenaga kepada kemajuan sistem
perhubungan. Jalan-jalan kereta api dan jalan raya yang banyak dibina pada awal
abad ke 20 banyak menggunakan tenaga buruh India.
SEKOLAH TAMIL PERTAMA
Sekolah Tamil pertama ialah Sekolah Penang Free. Sekolah ini
telah memulakan satu kelas Tamil pada tahun 1816. Dr. R.S Hutching adalah orang
yang pertama mengasaskan sekolah di Pulau Pinang. Sekolah ini dibuka kepada
semua kanak-kanak dari semua bangsa. Tindakan ini sebenarnya ialah
kesinambungan daripada aktiviti penyebaran agama oleh mubaligh Kristian di
Madras. Di situ mereka telah mengasaskan sekolah vernakular di kawasan-kawasan
pendalaman untuk menyebarkan agama. Usaha ini telah dilanjutkan di Malaya
apabila buruh India dibawa di sini. Kelas bahasa Tamil juga pernah diadakan di
negeri-negeri Selat lain seperti di Singapura dan Melaka. Malangnya sekolah ini
tidak dapat kekal lama kerana tiada pelajar yang mencukupi untuk mengikuti
kelas-kelas ini.
Sekolah-sekolah ini diasaskan hanya di bandar sahaja. Golongan
buruh pada masa tersebut adalah terdiri daripada masyarakat yang buta huruf.
Mereka tidak memikirkan hal berkaitan dengan persekolahan. Keadaan ini
menyebabkan mereka tidak mengharapkan penubuhan sekolah. Dalam waktu yang sama
pengurus estet juga tidak mengambil berat akan keperluan ini. Keadaan ini
berubah apabila Kanun Buruh 1923 mewajibkan pembekalan kemudahan pendidikan
bagi kanak-kanak buruh India dalam lingkungan umur antara 7 hingga 14 tahun.
Namun, terdapat juga majikan estet yang masih enggan menunaikan keperluan ini
kerana pelaksanaannya memakan kos yang tinggi. Di kebanyakan kawasan estet,
bangunan khas bagi sekolah tidak dibina tetapi rumah asap telah digunakan
sebagai sekolah. Para majikan juga tidak berusaha untuk melantik guru yang berkelayakan
untuk mengajar di sekolah-sekolah ini. Sebaliknya, guru-guru ditugaskan kepada
kerani, pembantu hospital dan sesiapa sahaja yang mempunyai masa lapang untuk
mengajar.
Pada peringkat awal sambutan bagi sekolah Tamil tidak
memberangsangkan langsung. Namun, bilangan sekolah dan jumlah pelajar semakin
bertambah dari semasa ke semasa. Sebagai contoh ialah pada tahun 1925 telah
wujud 235 buah sekolah dengan 8,153 pelajar. Lima tahun kemudian bilangan ini
meningkat kepada 333 buah sekolah dan 12,640 pelajar. Sekolah-sekolah Tamil
didirikan di kawasan estet-estet sebagai memenuhi kehendak masyarakat India
yang tinggal di kawasan ladang-ladang
getah. Sekolah-sekolah Tamil ini mendapat bantuan daripada kerajaan. Pemimpin-pemimpin
di kawasan India berusaha untuk mendirikan sekolah bahasa mereka sendiri di
kawasan bandar yang mempunyai masyarakat India yang ramai. Namun begitu, usaha
ini mendapat rintangan akibat daripada kesusahan untuk mendapatkan tenaga
pengajar. Masalah ini menyebabkan sekolah swasta India di bandar-bandar
bagaikan hidup segan mati tak mahu.
SEKOLAH TAMIL DAN PERKEMBANGANNYA
Sejarah sebenar sekolah Tamil bermula
dengan kemajuan ladang kopi, gula, kelapa dan akhirnya getah. Tujuh puluh tahun
seterusnya, sekolah-sekolah kecil di adakan di ladang-ladang di Province
Wellesly, Melaka, Johor Utara dan biasanya merebak ke Tanah Melayu ini apabila
diperlukan oleh penduduk India. Sekolah Tamil bermula dengan penubuhan sekolah
secara persendirian oleh penubuhan dakwah Kristian ataupun oleh orang perseorangan
dalam sesuatu masyarakat.
Namun begitu, penubuhan sekolah Tamil
ini jauh ketinggalan berbanding dengan sekolah Melayu dan Cina serta bilangan
pelajar bagi sekolah Tamil juga adalah sedikit. Oleh kerana masyarakat India
tertumpu di kawasan estet ekoran daripada kegiatan ekonomi mereka yang
bergantung kepada perladangan getah menyebabkan sekolah-sekolah kecil
ditubuhkan di kawasan estet. Sekolah di kawasan estet ini mula beroperasi pada
tahun 1870. Pihak British tidak menghiraukan hal berkaitan dengan pendidikan
masyarakat India kerana pihak British tidak ingin campur tangan dalam kebajikan
kaum pendatang.
Keadaan ini talah mengakibatkan
sekolah-sekolah Tamil terbiar dan tidak terurus. Kerajaan
British telah menggubal satu akta buruh pada tahun 1923 ekoran daripada
permintaan kerajaan India supaya anak-anak buruh India diberi kemudahan
pendidikan. Dasar ini mewajibkan pengusaha-pengusaha ladang dan estet
mendirikan sekolah di ladang
masing-masing jika terdapat sepuluh atau lebih kanak-kanak pada usia prasekolah
iaitu antara umur enam hingga 12 tahun. Kesan daripada
dasar ini telah menyebabkan pertumbuhan sekolah-sekolah Tamil dan boleh
dikatakan setiap ladang di kawasan masyarakat India akan terdapatnya sebuah
sekolah. Pada peringkat ini kerajaan British tidak lagi campur tangan dan hanya
membiarkannya dikendalikan sepenuhnya oleh pengusaha-pengusaha ladang terbabit.
Perkara ini telah menimbulkan banyak dan segala masalah tersebut tidak dapat
diselesaikan. Sikap dan komitmen yang ditunjukkan oleh masyarakat India itu
sendiri merupakan sebab utama tidak berlakunya perkembangan dalam pendidikan
sekolah Tamil ini.
Tujuan mereka menubuhkan sekolah-sekolah
tersebut hanya untuk mematuhi Akta Buruh 1923 di samping menjadikannya sebagai
satu daya tarikan kepada orang India untuk datang dan bekerja di ladang mereka
memandangkan terdapat kemudahan pendidikan untuk anak-anak mereka mendapatkan
pelajaran. Keadaan ini membuktikan bahawa penubuhan sekolah di ladang-ladang
bukanlah merupakan satu kesedaran pengusaha-pengusaha ladang terbabit tentang
betapa pentingnya pendidikan untuk anak-anak mereka. Oleh itu, sistem
pendidikan di sekolah-sekolah berkenaan terbiar begitu sahaja kerana
pengusaha-pengusaha ladang tidak berminat untuk mengambil tahu tentang apa yang
berlaku di sekolah-sekolah berkenaan termasuk kemudahan-kemudahan fizikal yang
amat daif dan persekitaran yang tidak sesuai untuk pembelajaran.
Situasi sebelum tahun 1937 ini
melahirkan keadaan yang tidak menentu dari aspek matapelajaran dan kandungan
kurikulum hal ini kerana pelajar hanya diajar ilmu asas sahaja seperti membaca,
menulis dalam bahasa Tamil, mengira dan ilmu alam pada peringkat yang lebih
tinggi. Peringkat yang lebih tinggi merujuk kepada tahun empat dan lima.
Sekolah Tamil hanya menyediakan sekolah sehingga tahun lima sahaja. Buku-buku
teks yang digunakan dibawa dari India. Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris tidak
diajar kepada pelajar Tamil disekolah tersebut. Pendidikan yang rendah ini
tidak mampu untuk membantu pelajar untuk terus maju dalam bidang pendidikan.
Sekaligus menyebabkan kaum India tidak mampu untuk bersaing dengan kaum lain
seperti Melayu dan Cina. Tambahan lagi, ibu-bapa yang inginkan anak-anak mereka
untuk sambung belajar ke peringkat menengah dan pendidikan yang lebih tinggi tidak
mempunyai pilihan lain untuk menghantar anak mereka ke sekolah Inggeris.
Masalah ini telah membuatkan Kerajaan
British memperbaiki sistem pendidikan disekolah Tamil. Selain daripada melatih
guru-guru di maktab perguruan yang sedia ada, kurikulum yang diajar juga telah
ditingkatkan bersesuaian dengan perkembangan semasa. Sebagai contoh, kerajaan
British telah memperkenalkan kurikulum yang menitik beratkan tentang kemahiran
dalam bidang-bidang pekerjaan tertentu seperti pengusahaan tanah untuk
pertanian dan kemahiran pemburuhan. Pembelajaran ini tidak menfokuskan kepada
kemahiran membaca sahaja malah dapat membantu para pelajar dalam menjalankan
kehidupan seharian dengan lebih berilmu.
PENYELIAAN DAN PENTADBIRAN
SEKOLAH-SEKOLAH TAMIL
Sehingga tahun 1925, sekolah-sekolah Tamil tidak mempunyai sebarang
penyeliaan yang sempurna. Pada masa itu sekolah-sekolah ladang diurus oleh
pengurus ladang, sekolah-sekolah Mission diselia oleh paderi-paderi agama dan
sekolah-sekolah kerajaan diselia oleh pegawai-pegawai kerajaan. Dari tahun
1925-1941, terdapat 90 buah sekolah India di negeri Perak. Beberapa orang Guru
Pelawat telah dilantik untuk menyelia sekolah-sekolah ini. Guru Pelawat yang
pertama dilantik pada tahun 1924 adalah Encik. V.T. Selvarajah. Untuk membantu
meningkatkan prestasi sekolah Tamil, jawatan nazir sekolah diadakan pada tahun
1930.
PENOLONG
PENYELIA
Selepas
perlantikan guru-guru pelawat, beberapa orang penolong penyelia dilantik bagi
penyeliaan sekolah-sekolah tamil. Mereka mempunyai, hubungan yang rapat
dengan pejabat pelajaran dan mempunyai kuasa yang lebih daripada guru-guru
pelawat. Guru-guru pelawat juga dinaikan pangkat menjadi Penolong Penyelia.
Selepas perlantikan Penolong-Penolong Penyelia, terdapat juga beberapa orang
guru pelawat di beberapa daerah. Pada tahun 1947, Senior Inspector of
Schools Perak masa itu, Encik E.C. Hicks berpendapat bahawa negeri
Perak hendaklah mempunyai seorang Penyelia bagi sekolah-sekolah India negeri
Perak. Dengan itu, Encik S. Sinnaiah (1947-1955) telah dilantik sebagai
“Inspektor Sekolah-Sekolah India” yang pertama di negeri Perak.
Semasa Encik
S. Sinnaiah pentadbiran penyeliaan sekolah-sekolah India dibahagi kepada empat
iaitu kawasan yang tertentu iaitu kawasan utara di Taiping, kawasan selatan di
Teluk Intan, kawasan tengah di Kuala Kangsar dan kawasan ibu pejabat di Ipoh.
Penolong-penolong penyelia berpejabat di kawasan masing-masing. Selepas
persaraan Encik S. Sinnaiah pada tahun 1954, En. S. Sabaratnam dilantik untuk
menggantikan jawatan S. Sinnaiah. Semasa En. S. Sabaratnam menjadi Inspektor
sekolah-sekolah India, “Inspektor sekolah-sekolah India” ini dikenali sebagai
Pengelola Sekolah-Sekolah India atau “Organizer of Indian School”. Hal
ini menunjukkan pada ketika itu sudah terdapat penyeliaan di sekolah-sekolah
Tamil ini namun pencapaiannya masih lagi tidak memuaskan.
GURU SEKOLAH TAMIL SEMASA
KOLONIAL
KELAYAKAN GURU SEKOLAH TAMIL
Guru-guru sekolah Tamil tidak terlatih dan gaji yang sangat rendah. Tambahan
lagi, orang-orang Tamil yang berkelayakkan tinggi enggan menjadi guru sekolah
Tamil sebelum negara mencapai kemerdekaan. Hal ini adalah kerana gaji guru
sangat kurang, dan kesukaran guru-guru mengajar kelas-kelas bercantum. Tambahan
lagi, keadaan sekolah Tamil yang sangat buruk. Oleh itu, mereka yang
berkelulusan darjah 4 digalakkan untuk menjadi guru oleh guru besar. Selepas
Perang Dunia kedua, mereka yang berkelulusan darjah lima, darjah enam dan tujuh
di lantik menjadi guru besar. Imigran dari India dan Ceylon yang mempunyai
kelayakkan yang setaraf juga digalakkan untuk menjadi guru di sekolah-sekolah
Tamil.
Tambahan
lagi, para majikan juga tidak berusaha untuk melantik guru yang berkelayakan
untuk mengajar di sekolah-sekolah ini. Sebaliknya kerani, guru terdiri daripada
kerani ladang, pembancuh ubat, kangani atau bekerja sendiri. Pendapat ini turut
disokong oleh Barbara Watson Andaya dan Leonard Y Andaya di mana guru-guru
sekolah Tamil ini seringkali merupakan buruh India yang direkrut (kangani),
kerani, dan kadangkala buruh yang celik akal yang bekerja di estet-setet. Hal
ini menunjukkan bahawa ketika itu, pendidikan tidak di ambil berat oleh pihak
British. Hal ini adalah kerana guru merupakan insan yang seharusnya yang boleh
mengajar dengan baik dan haruslah profesionalisme di mana telah mengambil kursus-kursus
perguruan bagi memastikan murid-murid mendapat ilmu yang bermanfaan bahkan
berguna pada masa akan datang.
LATIHAN PERGURUAN SEKOLAH TAMIL
Pada awalnya
tidak ada sebarang latihan perguruan bagi guru-guru sekolah India.
Keadaan ini adalah berbeza dengan sekolah Cina. Walaupun kerajaan British
sering mendesak para pengusaha ladang berkenaan untuk menggajikan guru-guru
sepenuh masa, tetapi ia sukar dipenuhi kerana boleh dikatakan tiada yang mahu
berbuat demikian. Masalah ini selesai pada tahun 1937 apabila kerajaan British
memberi ruang kepada bakal-bakal guru dilatih di maktab-maktab perguruan yang
telah sedia ada. Namun, tindakan ini dianggap lewat dan merugikan kaum India
sehingga S.Arasaratnam menganggap bahawa pendidikan Tamil sebelum tahun ini
adalah sesuatu yang memalukan.
Latihan
perguruan Tamil pertama kali dimulakan di Taiping pada tahun 1940 selama dua
tahun. Latihan perguruan juga dimulakan di Ipoh pada tahun 1941. Pada tahun 1947 latihan perguruan dimulakan semula di Ipoh dan penuntut penuntut
yang memulakan latihan pada tahun 1941 tetapi tidak menamatkan kursus perguruan
itu dimasukan dalam tahun kedua kursus perguruan di Ipoh. Dari 1947 hingga ke
tahun 1949 kursus perguruan memakan masa selama dua tahun. Akan tetapi semenjak
tahun 1950 kursus tersebut mengambil masa tiga tahun pula. Kelulusan latihan
perguruan ini diberi taraf peringkat seperti Gred 1, Gred 2 dan Gred 3 dan
diberi kenaikan gred gaji mengikut gred yang diperolehi. Latihan perguruan yang
dijalankan di Taiping tidak diteruskan kerana Perang Dunia Kedua. Kelas yang
dijalankan di Teluk Anson mulai 1954 juga tidak diteruskan kerana kekurangan
kemudahan. Tetapi latihan perguruan yang dijalankan di Ipoh pada tahun 1947
terus berjalan sehingga tahun 1962.
PEPERIKSAAN PENDIDIKAN TAMIL
Peperiksaan
amat penting untuk mengukur sejauh manakah pencapaian setiap pelajar dalam mata
pelajaran. Peperiksaan di sekolah Tamil dijalankan dengan dua cara iaitu dengan
cara penulisan dan secara lisan. Murid-murid yang tidak lulus peperiksaan akan
ditahan dalam darjah yang sama sehinggalah murid-murid tersebut memperoleh
kelulusan dalam peperiksaan tersebut. Selain itu, murid-murid yang cerdik juga
diberi kenaikan darjah. Pada mulanya guru-guru besarlah yang menjalankan
peperiksaan tersebut bagi darjah 1, 2 dan tiga dan soalan-soalan tersebut di
sediakan oleh guru-guru besar itu. Selepas itu, sebelum Perang Dunia Pertama,
guru-guru pelawat (visiting teacher) melawat sekolah dan menjalankan peperiksaan bagi darjah 3, 4
dan 5. Selepas Perang 1941 sehingga 1956, beberapa pusat telah ditubuhkan bagi
menjalankan peperiksaan dan dijalankan oleh pusat-pusat kerajaan.
Dari tahun 1941 hingga 1956 beberapa buah darjah tujuh dijalankan dengan
kerjasama penyelia-penyelia sekolah dan kesatuan-kesatuan guru di beberapa
daerah. Tujuan darjah tujuh dijalankan di sekolah tamil adalah untuk
meningkatkan taraf pelajaran serta mutu kefasihan bahasa, menggalakkan
penuntut-penuntut menjadi guru-guru sekolah Tamil dan darjah tujuh inilah dianggap sebagai kelayakan menjadi guru sekolah Tamil,
meningkatkan dan meluaskan pengetahuan ilmu hisab, sejarah, ilmu alam dan
sebagainya.
Semua pusat
darjah tujuh ini di jalankan dengan kelolahan kesatuan-kesatuan guru dengan
kerjasama penyelia-penyelia sekolah India. Sukatan Pelajaran dan peperiksaan darjah tujuh ini telah dijalankan dan
diiktirafkan oleh Kementerian Pelajaran. Tetapi guru-guru yang mengajar darjah
tujuh ini tidak dibayar elaun atau gaji oleh kementerian. Pada tahun 1957-1960
peperiksaan Darjah tujuh inilah di anggap sebagai “peperiksaan penyediaan bagi
guru-guru” dan di jalankan oleh Kementerian Pelajaran.
INFRASTRUKTUR SEKOLAH TAMIL
Kemudahan
infrastruktur sekolah merupakan asas atau tunjang kepada asas penubuhan
sekolah. Pada awal penubuhan sekolah Tamil, infrastrukturnya amat tidak
memuaskan. Hal ini adalah kerana pihak British menganggap orang India yang
datang bekerja di Semenanjung Tanah Melayu adalah bersifat sementara. Tambahan
lagi, walaupun majikan memulakan sekolah Tamil di ladang tetapi mereka tidak
memerhatikan kemudahan-kemudahan yang diperlukan seperti yang asas, sebuah
bangunan yang baik. Kebanyakan sekolah di ladang-ladang tidak mempunyai
kemudahan yang lengkap, seperti bilik darjah yang cukup dan alatan-alatan yang
tidak lengkap. Pada awalnya, kelas-kelas murid dijalankan dalam sebuah pondok
atau serambi yang tidak beratap.
Kemudian, sistem ini dihapuskan apabila
ladang-ladang getah secara meluas dimodenisasikan dan majikan menubuhkan
bangunan sekolah. Namun begitu, sekolahnya sangat tidak memuaskan hati.
Bangunannya buruk. Hal ini jelas menunjukkan bahawa kemudahan yang terdapat di
sekolah Tamil itu banyak mempengaruhi pendidikan anak-anak orang India di
Semenanjung Tanah Melayu ketika itu. Oleh itu, tidak hairanlah jika anak-anak
orang India ini tidak mendapat pendidikan yang sewajarnya ketika itu.
KURIKULUM PENDIDIKAN TAMIL
MATA PELAJARAN
Mata
pelajaran merupakan perkara yang penting dalam kurikulum sekolah. Oleh itu,
mata pelajaran yang pelbagai akan memberi pelbagai maklumat kepada murid-murid.
Di sekolah Tamil, pengajaran diajar sewenang-wenangnya sahaja tanpa sebarang
kurikulum. Disekolah-sekolah Tamil keutamaanya telah diberi untuk pengajaran
bahasa dan sastera Tamil. Buku-buku yang digunakan diimport dari Madras.
Kebanyakan guru yang yang bertugas juga tersemai idea-idea reformis sosial.
Mereka telah menanam semangat Tamil
dalam kalangan kanak-kanak sekolah ini. Pelajar keluaran sekolah inilah
yang telah terpikat dengan idea-idea yang dianjurkan oleh golongan elit Tamil
seperti Sarangapany.
Sebelum Perang Jepun iaitu sebelum 1945 beberapa mata pelajaran telah
diajar. Pelajaran Bahasa Tamil mengandungi beberapa bahagian seperti nyanyian,
cerita, puisi, bacaan dan bahasa. Pelajaran Ilmu Hisab juga diutamakan.
Pelajaran ilmu alam dikenalkan dengan tajuk “Penghidupan Manusia di Dunia”.
Pelajaran-pelajaran seperti ilmu kesihatan, kebun, pendidikan jasmani, lukisan
dan pertukangan dan pengatahuan am juga di ajar. Selepas merdeka mata pelajaran
sains telah diperkenalkan dengan tajuk “Pelajaran Alam Semulajadi” dan sejarah
tempatan juga diajar.
Pada mulanya murid-murid menulis dengan jari telunjuk di atas tanah, dan
ada kalanya jari itu akan berdarah akibat tekanan. Selepas itu penulisan atas
papan batu diperkenalkan. Mereka menulis dengan mengunakan kalam. Murid-murid
dibenarkan menulis dalam buku rampaian hanya selepas mahir menulis. Sebelum
masuk belajar dalam darjah satu, murid-murid belajar dalam kelas-kelas “primary”.
Murid-murid yang tamat darjah tiga boleh menulis bahasa Tamil dengan fasih
tanpa kesalahan.
BUKU TEKS
Pada mulanya jumlah murid yang belajar bahasa Tamil adalah sangat sedikit.
Semua sekolah rendah Tamil ini merupakan sekolah yang tidak formal. Oleh itu,
sekolah-sekolah ini tidak mempunyai sebarang sukatan pelajaran. Tujuan sekolah
Tamil pada masa itu adalah hanya untuk memberi pengetahuan bahasa bagi tujuan
pertuturan dan penulisan sahaja. Sukatan pelajaran yang digunakan di
sekolah-sekolah ini pada masa itu adalah berdasarkan pada sukatan pelajaran
yang terdapat di India Selatan. Buku-buku yang digunakan semuanya di import
dari Madras.
Semua sukatan pelajaran itu mengandungi unsur dan latar belakang Ceylon dan
tidak merujuk kepada Tanah Melayu. Semua buku dikarang di India mengikut
keadaan di situ. Oleh itu, buku-buku teks ini berorientasikan India.
Murid-murid sekolah Tamil tidak mendapat inspirasi kebangsaan di sekolah. Hanya
menjelang 1940-an penulis tempatan mula menulis buku-buku Tamil dan juga
terjemahan buku dalam Bahasa Inggeris ke Bahasa Tamil. Namun keadaan sekolah
Tamil ini berubah apabila Semenanjung Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
PEMBIAYAAN
PENDIDIKAN TAMIL
Pendidikan Tamil yang wujud di Tanah
Melayu pada mulanya adalah daripada dasar penjajahan British iaitu ‘pecah dan
perintah’ serta dasar terbuka yang tidak mencampuri urusan dalam pendidikan
vernukular. Hal ini, berikutan daripada
sikap British itu sendiri yang tidak menganggap bahawa pendidikan itu sebagai
suatu pelaburan dalam meningkatkan kemahiran dan kebolehan rakyat untuk
mencapai kemajuan. Oleh itu, kesan daripada dasar yang telah diwujudkan oleh
British menyebabkan wujudnya pendidikan plural
berikutan daripada kewujudan masyarakat majmuk di Tanah Melayu. Sekolah-sekolah
Tamil ini mulai wujud atas kerjasama daripada kumpulan mubaligh Kristian di
samping dengan kerjasama daripada majikan ladang tempat masyarakat India
bekerja. Hal ini sedia maklum bahawa masyarakat India yang telah bermigrasi ke
Tanah Melayu telah tinggal di kawasan-kawasan estet dan bekerja di
ladang-ladang. Sehubungan dengan itu, menurut John Gullick, sekolah vernakular
Tamil adalah terasing berbanding dengan sistem pembelajaran yang lain seperti
sekolah Cina dan sekolah Melayu.
Walaupun pihak British tidak menganggap
bahawa pendidikan merupakan salah satu pelaburannya tetapi selepas tahun 1900 pihak
British telah berusaha untuk memberikan bantuan kepada sekolah Tamil di
ladang-ladang. Sekolah-sekolah Tamil yang telah wujud di Tanah Melayu terdiri
daripada sekolah rendah Tamil yang mendapat bantuan daripada kerajaan Inggeris,
sekolah rendah Tamil yang diurus oleh majikan, sekolah rendah Tamil yang
diusahakan oleh Persatuan Mubaligh Kristian dan sekolah rendah Tamil yang
ditadbir oleh masyarakat India.
Perubahan polisi walau bagaimanapun
telah dibuat dalam tahun 1902 apabila bertambah perlu mendapatkan buruh dari
India yang lebih stabil dan murah mempengaruhi Persidangan Residen mengambil
keputusan bahawa kemudahan-kemudahan dierluaskan kepada pengajaran di sekolah
Tamil. Oleh itu, lahirlah kod buruh dimana penguatkuasaan Kod Buruh 1925 di
Negeri-negeri Melayu Bersekutu telah memberikan impak yang besar terhadap
sekolah-sekolah Tamil di Tanah Melayu di mana pihak yang berwajib iaitu
bahagian pengurusan ladang diwajibkan untuk menyediakan sebuah sekolah dan guru
jika mempunyai kanak-kanak lebih daripada 10 orang. Kanak-kanak ini terdiri
daripada kanak-kanak yang berumur sekolah iaitu berumur antara 7-14 tahun. Oleh
itu, peruntukan tahunan (percapita annual grant) telah diberikan
berdasarkan kepada pencapaian peperiksaan dan purata kedatangan murid dalam
sekolah Tamil tersebut. Kerajaan juga membiayai beberapa buah sekolah yang
tidak bayar yuran terutamanya kawasan-kawasan bandar bagi anak-anak pekerjanya,
kebanyakannya yang bekerja dengan Jabatan Kerja Awam dan Keretapi.
Sehubungan dengan itu, pada tahun 1938,
terdapat beberapa usaha yang dilakukan oleh beberapa sekolah Tamil dengan
memberikan pakaian seragam percuma kepada murid-muridnya dan juga pemberian
hadiah berupa beras kepada murid-murid yang mempunyai kedatangan yang
memuaskan. Tambahan pula, kerajaan Inggeris memberikan grand-in aids kepada
sekolah-sekolah rendah Tamil. Pada tahun 1948, perbelanjaan bagi melengkapkan
infrastruktur ke atas sekolah Tamil telah meningkat iaitu sebanyak $145,700.83
bagi membeli buku dan perabot. Selain itu, yuran persekolahan juga dikenakan
terhadap murid-muridnya dengan anggaran yuran daripada 25 sen sehingga $1.50
sebulan. Manakala bagi murid-murid yang tidak berkemampuan telah menerima
pendidikan secara percuma. Grant In aid yang diberikan kepada pelajar-pelajar
sekolah Tamil adalah sebanyak $6.66 bagi setiap pelajar di Negeri-negeri Selat
dan $5.68 bagi setiap pelajar di Negeri-negri Melayu Bersekutu.
Pihak kerajaan juga telah memperuntukkan
sedikit belanjawan terhadap sistem pendidikan di Tanah Melayu. Walau bagaimanapun,
peruntukan yang telah diberikan adalah tidak seimbang dengan aliran-aliran
sekolah yang lain. Perhatian yang lebih diberikan kepada sekolah aliran
Inggeris dan Melayu. Perkara yang jelas dapat dilihat antara tahun 1948
sehingga 1957 berlaku kejatuhan peratusan peruntukan yang diberikan oleh
kerajaan kepada sekolah Tamil. Kejatuhan peruntukan bagi sekolah Tamil ini
mempunyai kaitan dengan kadar pertambahan murid yang tidak begitu besar di
sekolah Tamil berbanding dengan sekolah aliran lain. Di samping itu, ia
menggambarkan juga bahawa kurangnya perhatian yang diberikan oleh pihak
kerajaan terhadap sekolah India.
DASAR PENDIDIKAN
SEMASA PEMERINTAHAN KERAJAAN BRITISH DAN JEPUN YANG MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN
PENDIDIKAN TAMIL
ORDINAN 1935
Dalam Ordinan 1935 ini, mewajibkan
pendaftaran semua sekolah Tamil di Tanah Melayu. Orang India menghantar anak
mereka ke sekolah pada ketika itu adalah untuk memastikan bahasa dan budaya
mereka dari India terus subur. Hal ini kerana, segala aspek lebih menjurus
kepada India dan bukannya Tanah Melayu kerana masih lagi menggunakan buku-buku
yang digunakan dari India dan Ceylon yang mana langsung tidak berkaitan dengan
Tanah Melayu. Begitu juga dengan isi kandungannya yang berpusat kepada negara
India. Mereka tidak mempedulikan semangat perpaduan
di kalangan kaum. Mereka juga sebenarnya tidak mementingkan pelajaran kerana
tanggapan mereka yang hanya ingin menetap sementara di Tanah Melayu. Orang
India juga tidak berminat terhadap sekolah Melayu. Cadangan Sir Cecil Clementi
pada tahun 1933 iaitu untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
di sekolah vernakular Cina dan Tamil telah mendapat tentangan hebat daripada
kedua-dua kaum tersebut.
Dalam Penyata Tahunan Pelajaran, H.R
Cheeseman, Pengarah Pelajaran menghuraikan tentang kemajuan yang dibuat oleh
sekolah-sekolah Tamil bagi tahun 1941 iaitu antaranya murid-murid dalam darjah
lima dan enam telah bertambah dan 80 peratus sekolah tersebut mempunyai kebun
dan secara keseluruhannya telah memberikan gambaran yang menggalakkan. Dan sama
seperti sekolah Melayu, sekolah Tamil
juga turut memberikan jalan buntu kerana tidak membawa muridnya ke mana-mana
kecuali terus berada di ladang sebagai buruh kepada pihak pengurusan.
PENDIDIKAN TAMIL SEMASA PENDUDUKAN JEPUN
Semua
sekolah India telah ditutup sehingga di buka semula secara rasmi pada bulan
Julai 1942, apabila dasar pelajaran baru telah dilaksanakan di semua sekolah
India termasuk sekolah yang ditubuhkan oleh orang-orang persendirian telah
beroperasi di bawah kendalian kerajaan secara langsung.
Sebagai contoh, dari 14 buah sekolah di Selangor yang terus beroperasi semula
pada 1 Julai 1942, lima darinya menjadi sekolah kerajaan manakala selebihnya
masih lagi secara persendirian. Bekas-bekas sekolah Tamil kerajaan berada dalam
keadaan yang berbeza kerana kebanyakannya telah di rompak manakala
sekolah-sekolah swasta secara amnya telah menyelamatkan peralatan dan barangan
mereka. Enam bulan seterusnya, lapan buah sekolah telah dibuka dan membawa
jumlah keseluruhan pada akhir tahun 1942 kepada 22 buah sekolah termasuklah 19
Tamil, 1 sekolah Singh, 1 Punjabi dan 1 Hindi.
Yuran sekolah semasa pendudukan Jepun
ialah tetap di mana tahun 1, 2 dan 3 adalah $1.00 sebulan, tahun 4 dan 5 adalah
$1.50 dan tahun 6 dan 7 adalah $2.00. Pada bulan Disember 1942, yuran berkurang
sebanyak $1.00 sebulan bergantung pada tahun murid-murid tersebut. Hal ini
adalah kerana yuran ini membebankan keluarga orang India yang mempunyai
pendapatan yang rendah. Inspektor sekolah Tamil memetik editorial pada 4 dan 5
Januari di mana di dalam akhbar terkemuka Tamil Nessan, menyatakan terima-kasih
untuk polisi yang bermanfaat dan harapan bahawa dari Tahun 1, 2 dan 3 akan
dikurangkan yuran sekolahnya pada masa yang terdekat.
Kurikulum pendidikan Tamil semasa pendudukan
Jepun tidak banyak berubah kecuali mata pelajaran sejarah dan geografi telah
dihapuskan dalam sistem pelajaran pendidikan Tamil. Selain itu juga, kandungan
buku yang mengandungi unsur-unsur pro Barat dan pro Amerika telah di buang dari
kandungan buku teks. Sekolah-sekolah ini mengikut telunjuk Jepun, penekanan
diletakkan pada latihan fizikal selama satu jam setengah pada setiap pagi
dengan menumpukan aktiviti permainan dan kalistenik.
Polisi pelajaran pada waktu itu bukan
untuk memajukan atau memperkembangkan bidang pendidikan sebaliknya sekolah
sebagai alat propaganda bagi pemerintah Jepun iaitu untuk menyalurkan perasaan
benci terhadap Inggeris dan menghormati bangsa Jepun. Sebagai contoh, di Pulau
Pinang, beberapa buah sekolah Tamil menambah bilik darjah yang mungkin
digunakan untuk mengajar bahasa Jepun iaitu Sekolah Tamil Ladang Mayfield,
Sekolah Tamil Tasek Gelugor, Sekolah Tamil Ladang Malakoff dan Sekolah Tamil
Ladang Palaniandy. Manakala sekolah-sekolah lain di seluruh Pulau Pinang
ditutup pada masa ini.
Tambahan lagi, di Selangor, mata
pelajaran Jepun di ajar di semua sekolah
dan guru di Kuala Lumpur, Port Swettenhem, Klang dan Kajang menghadiri
sekolah sesi petang untuk memperbaiki Nippon-go. Pada masa tersebut,
tidak ada pogram yang dibentuk untuk guru-guru untuk belajar. Terdapat
sebilangan guru Jepun yang mengajar dalam kelas-kelas ini di sekolah tamil.
Instruktor Melayu di letakkan di lapan sekolah Tamil untuk mengajar membuat
bakul dan penyapu. Hal ini menunjukkan bahawa Jepun juga menitik beratkan
pendidikan di sekolah-sekolah Tamil selepas mengambil alih pemerintahan
daripada British.
POLISI PENDIDIKAN YANG DIPERKENALKAN SEMASA MALAYAN UNION
Kedatangan British dengan dasar pecah
dan perintah telah menyebabkan pendidikan di Tanah Melayu berkembang secara
berasingan. Tambahan pula, sehingga tahun 1946 tiada
satu sistem atau falsafah pendidikan yang menjadi panduan kepada asas
pendidikan di Tanah Melayu. Namun, pihak British telah menyedari bahawa dasar
pecah dan perintah akan menyebabkan berlakunya perpecahan kaum dan boleh
menyebabkan terjadinya ketidakstabilan politik di Tanah Melayu.
Selepas Malayan Union diperkenalkan oleh
pihak British satu dasar mengenai pendidikan telah digubal. Oleh itu, dasar
pendidikan telah dipusatkan kepada peranan sekolah dan persekolahan dalam
membina semangat perpaduan di Tanah Melayu. Menurut ‘Direktif Dasar Jangka Masa
Panjang’ bagi Tanah Melayu menyatakan bahawa
perhatian yang khusus harus diberikan kepada usaha mengurangkan
pemisahan antara kaum dengan menambahkan
peluang bagi kanak-kanak dari berbagai keturunan untuk bersekolah dan bermain
bersama-sama. Hal ini berikutan daripada semangat perpaduan yang dapat
mengelakkan wujudnya jurang antara kaum.
Pernyataan pertama tentang pendidikan
selepas perang ialah Council Paper yang disediakan oleh H.R Cheeseman, Pengarah
Pendidikan dari tahun 1946 sehingga 1948. Rancangan ini menyediakan pelajaran
rendah bebas melalui bahasa ibunda iaitu bahasa Melayu, China, Tamil dan
Inggeris. Walaupun cadangan Cheeseman diterima secara prinsip oleh Majlis
Penasihat Malayan Union, ia tidak menjadi menjadi dasar rasmi kerana kedudukan
Cheeseman telah digantikan oleh M.R. Holgate sebagai Pengarah Pendidikan ketika
itu.
Perubahan yang pertama untuk menyusun
semula adalah terdapat dalam Rancangan Cheeseman mengenai Dasar Pelajaran
seperti yang disenaraikan dalam Council Paper No. 53 tahun 1946 bahawa Malayan
Union menyarankan supaya pengulasan pengajaran bahasa Inggeris kepada semua
sekolah rendah, penubuhan dua jenis sekolah menengah iaitu satu jenis sekolah
di mana bahasa pengantarnya ialah Inggeris dengan mempelajari bahasa Ibunda
sebagai satu matapelajaran dan dimana bahasa ibunda sebagai satu bahasa
pengantar dengan pelajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.
Tambahan lagi, menurut rancangan ini,
penggunaan sepenuhnya Penyata Tahunan 1938 mengenai Pelajaran Vokasional di
Tanah Melayu. Namun begitu, tidak terdapat persediaan di buat untuk menanam
semangat perpaduan di kalangan kanak-kanak Tamil ini. Perbezaan penggunaan
bahasa Ibunda jika diteruskan sehingga peringkat menengah akan menyebabkan
perbezaan kaum jelas ketara. Dalam Penyata Tahunan yang dikeluarkan mengenai
pelajaran, Cheeseman menghuraikan tentang kemajuan-kemajuan yang dibuat oleh
sekolah-sekolah Tamil bagi tahun 1941
Walau bagaimanapun, kedua-dua cadangan
ini tidak diimplimentasikan dalam dasar pendidikan kerana telah di tamatkan dan
digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu 1948. Justeru itu, bidang pendidikan
mula diberikan perhatian dalam memupuk identiti kebangsaan di Tanah Melayu.
Walau bagaimanapun, pemupukan ini tidak berjaya disebabkan oleh kepelbagaian
aliran pendidikan di Tanah Melayu. Rentetan itu, tindakan yang cuba dilakukan
oleh telah mendapat tentangan yang hebat oleh masyarakat India khususnya dan
juga masyarakat Cina lalu menyemarakkan semangat etnik bagi mempertahankan
sekolah aliran masing-masing.
Kedudukan sekolah Tamil ketika itu
seperti sekolah Melayu di mana memberikan jalan yang buntu yang tidak akan
membawa murid-muridnya ke mana pun kecuali terus berada di ladang-ladang estet
dan memberikan khidmatnya sebagai buruh di ladang. Pada tahun 1949,
Jawatankuasa Pendidikan Terawal telah ditubuhkan tetapi telah dikritik dengan
lantang dan ditolak dalam Majlis Perundangan Persekutuan. Oleh itu, langkah
susulan yang diambil dalam memastikan penyatuan sistem pendidikan berlaku ialah
dengan kemunculan Laporan Barnes pada tahun 1950.
LAPORAN BARNES
1950
Pada tahun 1950, kerajaan British telah
menubuhkan sebuah jawatankuasa dalam mengkaji sistem pendidikan di Tanah melayu
pada ketika itu. Oleh itu, seorang pengerusi telah dilantik iaitu L.J. Barnes
yang merupakan pengarah latihan sosial di Universiti Oxford. Melalui laporan
ini satu syor telah dicadangkan ke arah satu sistem pendidikan kebangsaan yang
menegaskan bahawa sekolah rendah merupakan suatu cara dalam memupuk semangat
perpaduan kebangsaan. Laporan tersebut juga telah menekankan bahawa asas
persekolahan harus memberi keutamaan dalam bahasa melayu di samping bahasa
Inggeris sebagai bahasa pengantara. Saranan ini dibuat dalam konteks mencapai
matlamat ke arah nasionaliti (kebangsaan) di Tanah Melayu dan sekolah rendah
merupakan alat bagi perpaduan dan penyatuan masyarakat. Oleh itu, cadangan
utama dalam Laporan Barnes ialah kerajaan harus mendirikan satu jenis sekolah
rendah kebangsaan bagi kanak-kanak dari semua kaum yang akan mengajar dalam
bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
Menurut Laporan Barnes ini bahawa
sekolah Tamil dan Cina tidak sesuai bagi memupuk perpaduan. Hal ini berhubungan
dengan hasrat masyarakat Melayu itu sendiri yang ingin mempertingkatkan
kedudukannya secara perbandingan dengan kaum lain dan menjadikan dirinya
sebagai jentera utama kepada gagasan kebangsaan. Oleh itu, beberapa syor telah
disediakan iaitu sekolah-sekolah vernakular yang mengutamakan pelajaran
mengikut kaum ditutup dan digantikan dengan satu jenis sekolah rendah yang
dikenali sebagai sekolah kebangsaan, sekolah kebangsaan dibuka kepada
kanak-kanak semua kaum dan diajar oleh guru-guru daripada pelbagai kaum dan keturunan,
sekolah rendah ini menggunakan dua bahasa pengantar, iaitu bahasa Melayu dan
bahasa Inggeris, semua murid di sekolah rendah diberi pelajaran percuma selama
enam tahun dan akhir sekali Bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar di semua
sekolah menengah.
Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar di peringkat rendah adalah untuk menjadikannya sebagai bahasa yang
boleh berkembang menjadi satu alat penyampaian dan alat komunikasi yang
menyeluruh. Oleh itu, masyarakat bukan Melayu khususnya Cina dan India ditegur
agar menerima asas perpaduan nasional yang telah disyorkan kerana jika tidak
mereka tidak akan diterima oleh orang Melayu sebagai rakyat yang akan
bersama-sama untuk membina negara. Secara umumnya Laporan Barnes ini
menimbulkan kontroversi dalam kalangan masyarakat India mengenai isu
pendidikan.
LAPORAN FENN WU
1951
Syor-syor yang telah dikemukakan dalam
Laporan Barnes mendapat tentangan yang hebat terutamanya daripda kaum Cina
kerana bimbang bahasa dan budaya mereka terancam berbanding kaum India.
Rentetan itu, kerajaan telah menubuhkan satu jawatankuasa untuk mengkaji
pendidikan Cina. Maka, tertubuhlah Laporan Fenn-Wu 1951 yang menjadi asas dalam
mengintegrasikan pendidikan di Tanah Melayu. Jawatankuasa ini telah diketuai
oleh Dr. W.P Fenn iaitu seorang pakar yang bertugas di Negara China dan juga
Dr. Wu The-Yoa yang merupakan seorang pegawai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Keputusan melantik Dr. William Fenn dari Amerika Syarikat untuk mengetuai
jawatankuasa itu telah pun disahkan pada Disember 1950.
Jawatankuasa baru ini dilantik untuk
mengkaji pendidikan vernakular Cina. Jawatankuasa ini telah bersetuju dengan
pandangan dalam Laporan Barnes bahawa pendidikan adalah tunggak bagi memupuk
identiti kebangsaan, tetapi berhujah bahawa identiti kebangsaan harus dibiarkan
untuk terbentuk dengan sendiri secara perlahan dan tidak harus dipaksa melalui
dasar-dasar kerajaan. Menurut Rajeswari, penentangan daripada kaum India agak
lemah kerana persoalan bahasa atau pendidikan tidak menjadi isu serius bagi
masyarakat India kerana sebilangan daripada mereka fasih berbahasa Inggeris.
Namun, pada hakikatnya majoriti yang
fasih berbahasa Inggeris seperti yang dinyatakan oleh Rajeswari merupakan bukan
orang Tamil dan mereka tidak berminat dalam pendidikan Tamil. Tambahan pula,
masyarakat Cina pada waktu tersebut telah mempunyai pesatuan-persatuan khas
bagi pemeliharaan dan pengembangan pendidikan Cina berbanding dengan masyarakat
india yang tidak mempunyai persatuan khas.
Walau bagaimanapun, tidak dinafikan
bahawa Laporan Barnes dan Laporan Fenn Wu telah mencetuskan perasaan tidak puas
hati dalam kalangan masyarakat India khususnya guru-guru sekolah Tamil dan
akhbar-akhbar Tamil. Hal ini kerana mereka berasa bimbang bahawa jika sekolah
Tamil ditutup lalu menyebabkan bahasa, sastera dan budaya Tamil akan terpupus.
Perasaan tidak puas ini beralutan dan menyebabkan MIC tampil sebagai pemimpin
masyarakat India lalu menuntut sebuah jawatankuasa khas sama seperti Laporan
Barnes dan Laporan Fenn-Wu bagi menyiasat pendidikan Tamil dan sekolah Tamil.
Namum, pihak kerajaan memandang enteng perkara tersebut menyebabkan MIC
mengelolakan satu persidangan persatuan orang India pada Julai 1951 bagi
membincangkan permasaalahan pendidikan Tamil.
Rentetan daripada persidangan tersebut,
satu jawatankuasa khas telah ditubuhkan yang diketuai oleh presiden MIC dan
mempunyai 25 orang ahli yang terdiri daripada wakil persatuan-persatuan sosial,
politik dan kesatuan sekerja. Pada 31 Ogos 1951, satu memorandum telah
diberikan kepada pihak kerajaan setelah mengakaji implikasi Laporan Barnes
terhadap pendidikan Tamil dan sekolah Tamil. Antara cadangan yang telah
dikemukakan adalah supaya pihak kerajaan tidak menggubal sebarang dasar
pendidikan tanpa memberi pertimbangan kepada pandangan masyarakat India. Oleh
itu, sekolah Tamil dikekalkan tetapi melakukan beberapa perubahan kecil iaitu
bahasa Melayu diperkenalkan pada tahun ketiga dan bahasa Inggeris diperkenalkan
pada tahun keempat. Disamping itu, terdapat juga cadangan yang bahasa Tamil
digunakan sehingga tahun kelima sahaja dan digantikan dengan bahasa Inggeris
pada tahun enam.
Cadangan yang telah dikemukakan oleh
jawatankuasa ini adalah bertujuan untuk menyelamatkan sekolah Tamil dan dalam
masa yang sama dapat mempertingkatkan prestasi sekolah Tamil. Namun, tidak
dinafikan bahawa syor yang telah dikemukakan ini telah menghadkan bahasa Tamil
sebagai bahasa pengantara sehingga darjah lima sahaja merupakan satu
kontradiksi. Hal ini akan menyebabkan akan berlaku pertukaran aliran sekolah
Tamil secara perlahan tetapi tidak berlaku penentangan dalam kalangan
masyarakat elit India. Sementara itu, pihak kerajaan tetap tidak menghiraukan
aspirasi masyarakat India lalu tidak mengendahkan memorandum yang atau cadangan
yang telah dinyatakan.
ORDINAN
PELAJARAN 1952
Setelah beberapa langkah yang diusahakan
dalam pembangunan pendidikan Tamil di Tanah Melayu bagi memastikan perpaduan
kaum wujud di Tanah Melayu seakan-akan tidak Berjaya maka tertubuhlah satu lagi
jawatankuasa yang dinamai dengan Ordinan Pelajaran 1952. Ordinan ini merupakan
ordinan pelajaran pertama di Tanah Melayu yang membawa kerisauan dalam kalangan
masyarakat India dan Cina. Ordinan ini telah bertanggungjawab untuk mengkaji
Laporan Barnes dan Laporan Fenn-Wu dan mengesyorkan pula beberapa langkah bagi
mengatasi permasaalahan yang wujud dalam laporan sebelum ini. Antara syornya
adalah penubuhan dua jenis sekolah menggunakan bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris sebagai bahasa pengantar, pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan
disediakan jika ada sekurang-kurangnya 15 orang murid yang ingin belajar bahasa
tersebut.
Syor-syor yang telah dicadangkan
sememangnya memberikan ancaman yang besar kepada sekolah Tamil kerana tidak
mempunyai sebarang bantuan jika syor ini dilakukan. Berbanding dengan sekolah
Cina yang akan terus wujud tanpa bantuan kerajaan kerana dibiayai oleh
masyarakatnya sendiri. Manakala sekolah Tamil yang bergantung harap kepada
kerajaan dalam pembiayaan sekolah mereka menyebabkan lama kelamaan sekolah
Tamil akan lenyap. Menurut Tamil Nesan dalam akhbarnya bertarikh 2 Ogos 1953,
MIC telah mengkritik Ordinan tersebut dan melancarkan kempen untuk
menentangnya. Parti MIC telah mempelawa MCA supaya berpadu tenaga dalam
memperjuangkan isu pendidikan tetapi telah ditolak. Maka tanpa sokongan MCA,
penentangan yang dibuat oleh MIC terhadap Ordinan Pelajaran 1952 lenyap begitu
sahaja. Disebabkan oleh beberapa masalah, ekoran daripada bantahan kaum China
dan India, kekurangan guru dan masalah kewangan, maka ordinan ini tidak dapat
dilaksanakan.
LAPORAN JAWATANKUASA PELAJARAN 1956
Selepas Parti Perikatan mencapai
kemenangan dalam pilihanraya pertama di Persekutuan Tanah Melayu pada tahun
1955, pelbagai langkah diambil untuk mengkaji semula Dasar Pendidikan negara
ini. Sebuah Jawatankuasa Pendidikan yang dipengerusikan oleh Allahyarham Tun
Haji Abdul Razak selaku Menteri Pelajaran ditubuhkan pada tahun 1955. Tujuan
jawatankuasa yang diketuai oleh Dato’ Razak ialah untuk mengenalkan satu sistem
pendidikan yang akan menyatukan murid-murid yang berbilang bangsa di bawah satu
sistem pendidikan kebangsaan yang akan menggunakan Bahasa Malaysia sebagai
bahasa pengantaraan.
Jawatankuasa ini mengandungi wakil
daripada ketiga-tiga kaum iaitu Melayu, Cina dan India. Laporan Jawatankuasa
Pelajaran 1956 yang juga dikenali sebagai Laporan Razak merupakan usaha pertama
ke arah memupuk integrasi sosial melalui pendidikan. Laporan Razak muncul pada
April 1956, dan merupakan yang diambil dari Majlis Perundangan. Dalam laporan
ini mencadangkan kurikulum yang sama dan yang “bercorak Tanah Melayu” bagi
semua sekolah rendah termasuk sekolah Cina dan sekolah Tamil. Sukatan pelajaran
dan jadual waktu yang sama ditekankan. Selain itu juga, menurut Laporan Razak
ini semua guru-guru sekolah rendah dimestikan menerima latihan yang sama. Oleh
itu, guru sekolah Tamil ini tidak terkecuali untuk menerima latihan perguruan
ini. Bagaimanapun Laporan Razak tidak menghalang kewujudan sekolah rendah Cina
dan Tamil. Sekolah-sekolah rendah Cina dan Tamil dibenarkan berterusan. Laporan
ini juga mencadangkan bahawa menyatukan sekolah-sekolah Tamil yang kecil di
sesuatu kawasan.
Semua sekolah rendah
diklasifikasikan kepada dua jenis sekolah iaitu Sekolah Umum (Sekolah
Kebangsaan) dan Sekolah Jenis Umum (Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil).
Cadangan ini merupakan satu tolak ansur untuk mengekalkan perpaduan semua kaum
di negara ini memandangkan Tanah Melayu dalam proses mendapat kemerdekaan.
Bagaimanapun Laporan Razak juga tidak dapat menyelesaikan isu dan masalah
meletakan semua murid pelbagai kaum di bawah sekolah rendah yang sama seperti
dicadangkan oleh Laporan Barnes.
Sebaliknya pendidikan sekolah
rendah masih lagi mengikut aliran-aliran tertentu dengan bahasa ibunda sebagai
bahasa pengantar di sekolah-sekolah ini sehingga sekarang. Laporan Razak dengan
jelas memberi penekanan kepada perpaduan negara sebagai satu matlamat yang
perlu dicapai. Ini bermakna bahawa unsur-unsur dan nilai-nilai perpaduan
dijadikan teras dasar pendidikan kebangsaan untuk menjamin kesejahteraan dan kepentingan
masyarakat Tanah Melayu yang terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik. Oleh
kerana masyarakat di Malaysia berupa masyarakat majmuk, maka perpaduan yang
diwujudkan mesti berupaya menangkis gejala-gejala yang boleh memecah belahkan
rakyat.
Menurut Komathy Krisnarajoo, saya
rasa Laporan Razak berjaya memperkenalkan satu dasar pendidikan yang bersifat
kebangsaan dalam skopnya. Tetapi sejauh manakah cadangan-cadangan diusahakan
menjadi soal penting. Menurut kata N.J Colletta, “ Althought the Razak Report
has sought to redress equal opportunity among the Malayan masses throught
educational reform, the fact remains that plantation children have yet to
derive maximum profit from such reform”. Walaupun demikian, Laporan Razak
dikatakan sebagai turning point bagi sekolah Tamil. Laporan Razak merupakan
asas kepada pendidikan dan sistem sekolah pada hari ini. Terdapat perubahan
besar dalam kurikulum sekolah Tamil dan membawa kepada perkembangan sekolah
Tamil selepas 1957. Laporan Razak telah disusun semula selepas enam tahun
dilaksanakan.
KESIMPULAN
Kesimpulanya,
pendidikan Tamil merupakan salah satu pendidikan yang telah wujud sebelum
negara mencapai kemerdekaan. Namun begitu, sistem Pendidikan Tamil pada awalnya
tidak mendapat sambutan daripada masyarakat India hal ini kerana mereka tidak
mementingkan pelajaran serta masyarakat yang ada pada masa tersebut merupakan
masyarakat yang buta huruf. Selain itu, terdapat juga beberapa kekurangan
daripada pengurusan dan pentadbiran sistem pendidikan menyebabkan sekolah Tamil
tidak begitu berkembang. Namun begitu, dari semasa ke semasa pendidikan Tamil
mula mendapat perjatian masyarakat hasil daripada beberapa perubahan dan
peningkatan sistem pendidikan seperti latihan perguruan sekolah Tamil. Ini amat
berbeza semasa zaman awal penubuhan sekolah Tamil yang hanya mengambil guru
yang tidak mendapat latihan. Telah wujud juga sistem peperiksaan yang dapat
mengukur pemahaman pelajar. Jika sebelum ini sekolah hanya mengajar pelajar
untuk pandai membaca, menulis dan mengira tetapi setelah berlakunya
perkembangan sistem pendidikan mula mengadakan sistem peperiksaan. Pelbagai
usaha yang dilakukan dalam proses untuk memajukan sekolah Tamil antaranya ialah
terdapatnya buku teks dan pakaiana seragam. Perkara-perkara ini mampu untuk meningkatkan
semangat pelajar untuk belajar dengan lebih baik. Dasar British telah
menyebabkan masyarakat Melayu, Cina dan India terpisah. Oleh itu tedapat
beberaapa langkah yang diambil dalam memastikan
penyatuan sistem pendidikan berlaku ialah dengan kemunculan Laporan Barnes pada
tahun 1950. Selain itu, sebuah jawatankuasa yang diketuai oleh Dato’ Razak
telah dibentuk untuk mengenalkan satu sistem pendidikan yang akan menyatukan
murid-murid yang berbilang bangsa di bawah satu sistem pendidikan kebangsaan yang
akan menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantaraan. Justeru itu, bidang pendidikan mula
diberikan perhatian dalam memupuk identiti kebangsaan di Tanah Melayu
0 comments:
Post a Comment